عَلَمِ (اسم) خداوند تبارک و تعالى است، بعضى گویند اصل آن اِله است، همزه‏اش حذف شده و الف و لام بر آن اضافه گشته و لام در لام ادغام گریده است.

 صاحب قاموس گوید: اَصَحّ آنست که عَلَمِ غیر مشتق است. باید دانست: در این کلمه صفت بخصوص از صفات حق تعالى منظور نیست و آن فقط علم ذات بارى است، ولى التزاماً به جمیع صفات خدا دلالت دارد و شاید از این جهت گفته ‏اند: اللّه نام ذات واجب الوجودى است که جامع تمام صفات کمال است.

این لفظ مبارک مجموعاً دو بار در قرآن مجید آمده است پنج بار (الّلهم) و بقیه (اللّه) (المعجم المفهرس). وجود حق تعالى و توحید او اساس دین مبین اسلام و تمام تدیان آسمانى است، هیچ دینى و هیچ دانشمندى، موقعیّت و عظمت و وجود و صفات خدا را مانند قرآن تعریف نکرده و نشان نداده است.

خدائیکه قرآن تعریف مى‏کند

1: (قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدُ اَللّهُ الصَمَدُ، لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ، وَ لَمْ یَکُنْ لَّهُ کُفُواً اَحَدٌ) بگو: او خداى بى همتاست خدایى که مقصود همه است، نزاده و زائیده نشده است. هیچ کس همتاى او نیست، نا گفته نماند چنانکه در اَحَد گذشت: این کلمه فقط در ذات بارى به معنى و صفى استعمال گردیده است بنا بر این لازم است اَحَد را در قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدْ، بى همتا معنى کنیم، در این صورت، تمام سه آیه که بعد از آیه اولى آمده است شرح اَحَد مى‏باشد. یعنى به همتا است زیرا که مقصود همه است و زائیدن و زائیده شدن که از خوّاص تمام موجودات است، در او نیست و بالاخره هیچکس کفو و برابر او نیست راجع به معناى صَمَد به معناى صَمَد به آن ماده رجوع شود. این است خدائى که قرآن معرّفى مى‏کند یعنى خود خدا معرّفى مى‏کند زیرا قرآن کلام خداست. از نظر علم و عقل و فطرت این خدا قابل قبول است نه خدایان دروغین و نه خدائى که ادیان تحریف شده مى‏گویند.

2: خدا خالق وآفریننده تمام اشیاء و تمام موجودات است. و جز او هر چه هست آفریده اوست [انعام:102]، [رعد:16]، [زمر:62]، [غافر:62]، [انعام:101].

3 - تربیت تمام اشیاء و موجودات بدست اوست و او مُرَبّى همه مخلوقات است[فاتحه:2]، [جاثیة:36] کلمه «ربّ العالمین» 42 بار در قرآن آمده است. و خلاصه بند 2 و3 این است که آفرینش و پرورش هر دو از خدا و در دست خداست و به تعبیر دیگر چنین است [اعراف:54] بدان آفریدن و تدبیر و دستور فقط براى اوست، بلند مرتبه است خدا، که پرورش دهنده مخلوقات است. در «ربب» خواهیم گفت که «رَبّ» تربیت دهنده است.

4 - خدا بر هر چیز قادر و تواناست و هیچ چیز از حیطه قدرت و توانایى او بیرون نیست و او بر کار خود پیروز است [ملک:1]، [یوسف:21] جمله «هُوَ عَلى کُلِّ شَیئىٍ قَدیر» و «اَللّه عَلى کُلِّ شَیْئى قَدیر» مجموعاً 34 بار در قرآن تکرار شده است.

5 - حیات و مرگ مطلقاً در دست اوست، و اوست که حیات مى‏بخشد و مى‏میراند [آل عمران:156]، [حجر:23]، این دو تعبیر در قرآن 11 مرتبه آمده است.

6 - شروع آفرینش و اعاده آن از او و بدست اوست، که آفریده و اوست که بعد از ویرانى، نظم جدید برقرار کرده و آفریدن را از سر مى‏گیرد [انبیاء:104] روزى آسمان را مى‏پیچیم و جمع مى‏کنیم. همانطور که طومار نوشته‏ها را مى‏پیچد و جمع مى‏کند. پس از آن همچون آفرینش اوّل، آفریدن را دوباره شروع مى‏کنیم، این وعده بر ما حتمى است و ما آنرا عملى خواهیم کرد. [یونس:34].

7 - او نور آسمانها و زمین است زندگى و حرکت و افاضه مطلقاً از اوست [نور:35].

8 - او شریک و همتایى ندارد، خدائى و معبودى جز او نیست، فرزندى ندارد، کسى را به فرزندى انتخاب نکرده است [مؤمنون:91]، [نساء:171] [اسراء:111].

9 - او هر روز در کارى است. همه از او مى‏خواهند، از او استمداد مى‏کنند و دست نیاز بسوى او دراز کرده‏اند اگر چه عدّه‏اى متوجّه نیستند. [رحمن:29] هر که در آسمانها و زمین هست حاجت خود را از او مى‏خواهند، او هر روز در کار بخصوصى است. آیه شریفه راجع به اصل احتیاج و استمداد از خداست، به حکم آیه [لقمان:26] و آیه [فاطر:15]، بشر از خود چیزى ندارد او مطلقاً فقیر و محتاج است، در مقابل، هر چیز از خدا و ملک خدا و خدا غَنِّى مطلق است، پس تمام مردم اعم از خدا شناس و غیره که براى رفع حاجت خود به وسائل مادّى متوسّل مى‏شوند، به وسائل خدا متوسل مى‏شوند. و از خدا مى‏خواهند، این آیه، نظیر آیه [ابراهیم:34] است مردم همه چیز را از خدا نخواسته‏اند، بلکه خدا مطابق احتیاج واقعى است که همان احتیاج بوده باشند. و امّا«کُلِّ یَوْمٍ هُوَ فى شَأن» خداوند رَبّ العالمین است، معناى ربوبیت آنست که ربّ هر روز در کارى نظیر کار گذشته یا غیر آن بوده باشد مثل بنّاء که هر روز یک جور کارى در ساختمان، نظیر روز قبل یا غیر آنرا مى‏کند تا بناى آن سرآید. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

10- عزّت و ذلّت و گرفتن و عطا کردن در دست اوست، او پادشاهى مى‏دهد و پادشاهى را مى‏ستاند، اختیار در دست اوست، او شب را به روز و روز را به شب داخل مى‏کند و زنده را مرده و مرده را از زنده بیرون مى‏آورد [آل عمران:26-27]. همانطور که تمام نعمتها را خدا مى‏دهد، پادشاهى و حکمرانى را نیز او عنایت مى‏کند، این دلیل نمى‏شود که پادشاه و حکمران هر چه خواهد بکند و بگوید: خدا به من داده است، چنانکه یک نفر پر زور و قهرمان نمى‏تواند همه را زیر مشت و لگد بیاندازد و بگوید: خدا این نیرو را به من داده است، نیکوکار و بد کار بودن شخص، روى کارى است که مى‏کند، پادشاه بودن یا مردم عادى بودن، دلیل عزّت و ذلّت و خوبى بدى نیست، حساب عمل در میان است، معاویه مقتدر از همه بدتر و ابوذر فقیر از همه (نسبت به خودش) نیکوتر بود.

11- هدایت و گمراهى در دست او و در اختیار اوست، اوست که هدایت مى‏کند و گمراه نمى‏کند مگر فاسقان را، اگر مردم اراده گمراهى کردند گمراه مى‏کند، او به قلب کفّار مهر مى‏زند که خود در اثر ادامه معاصى چنین خواسته‏اند [بقره:26]، [رعد:27]، [ابراهیم:27]، [بقره:7]. قرآن همه چیز را از خدا و در دست خدا مى‏داند، و بى پروا مى‏گوید: که عزّت و ذلّت و ضلالت و هدایت از خداست، اما معیّن مى‏کند که کارهاى خدا گزاف نیست و اینها روى نظم و حساب دقیقى است، چنانکه فرمود [ابراهیم:27]، [بقره:26]، آنها که ستم پیشه کرده‏اند، گمراهشان مى‏کند، مشروح سخن در «ضَلال» دیده مى‏شود.

12- او دانه را مى‏شکافد، مرده را از زنده و زنده را از مرده بیرون مى‏آورد (از تخم بى حرکت و دانه مرده و بى حرکت درختان و بوته‏ها و علفهاى زنده بیرون مى‏آورد دوباره از آنها، تخم‏ها و دانه‏هاى مرده و بى حرکت خارج مى‏کند) فقط او مى‏گریاند، مى‏خنداند، مى‏میراند، زنده مى‏کند، نر و ماده را او آفریده خلقت آخرت نیز در دست اوست، او بى نیاز مى‏کند، او عطا مى‏کند، او غذا مى‏دهد، او مریض را شفا مى‏دهد [انعام:90]، [نجم:43-48]، [شعرا:79-81].

13- روزى موجودات از او و در دست اوست، او رزاق مطلق است [ذاریات:58]، [عنکبوت:60]، [هود:6].

14- او به اندازه قدرت و توانائى انس و جنّ، تکلیف مى‏کند و این قاعده کلّى تکلیف است [بقره:286]، این حقیقت پنج بار بدین صورت در قرآن تکرار شده است.

15- بازگشت همه به سوى اوست، خوبان و بدان همه به سوى او برمى‏گردند [انبیاء:93]،

16- کسانى و کارهائى که خدا دوست ندارد و از آنها بى‏زار است به قرار ذیل‏اند: [بقره:190]، [بقره:205]، [بقره:276]، [آل عمران:32]، [آل عمران:57]، [نساء:36]، [نساء:107]، [مائده:64]، [اعراف:31]، [نحل:23]، [قصص:76].

17- آنان که خدا دوستشان دارد بقرار زیراند: نیکوکاران [بقره:195]، توبه کاران:[بقره:222]، پاکیزه‏ها: [بقره: 222]، پرهیزگاران: [آل عمران:76]، بردباران: [آل عمران:146]، توکّل کنندگان: [آل عمران:159]، دادگران: [مائده:42]، جنگجویان در راه خدا: [صف:4].

18- قرآن درباره اثبات وجود خدا و توحید او، بیشتر برهان نظم را که دلیل قطعى شعور و درک و عقل است، پیش مى‏کشد، آرى براى اثبات حق تعالى و یگانگى او، برهان نظم بهترین برهان و عموم فهم است.

19- اسماء حسنى را که نام‏هاى مخصوص خدا باشند در «حسنى» مطالعه فرمائید.

 

با استفاده از نرم افزار جستجو در قرآن بالقرآن میتوانید به راحتی پژوهش های قرآنی خود را انجام دهید.

 

 

برای آشنایی با امکانات نرم افزار تحقیقاتی بالقرآن و دانلود آن روی دکمه زیر کلیک کنید.  

 

نرم افزار تحقیقاتی بالقرآن